Bekijk en oordeel zelf.. ...

Museumplan in de praktijk. De volgende voorbeelden geven een beeld hoe reserveringen bij Museumplan in de praktijk kunnen uitpakken.

Een voorbeeld

Mevrouw Reuvers wil graag voor de verjaardag van haar zoontje Caspar een leuke en ondernemende uitje naar een museum organiseren. Casper wordt 21 juni elf jaar en hij is zeer geïnteresseerd in 'spannende dingen van vroeger'. Zoals in de avonturen van Asterix en Obelix. Hij vindt het een steengoed idee om met 12 vriendjes en vriendinnetjes naar het museum te gaan en daar iets leuks te doen.

Na een beetje surfen op het internet kwam mevrouw de Reuver op de site van het Rijksmuseum van Spannende Zaken. Ze ziet dat een verjaardagspartijtje tot de mogelijkheden behoort. In enkele duidelijke stappen legt ze haar wensen vast: verjaardagspartijtje, 21 juni, 14.30 - 16.30 uur, 12 kinderen, 2 volwassenen, speurtocht, versnaperingen, een leuke herinnering voor elk kind. Ze krijgt on-line een bevestiging dat datum akkoord is maar het tijdstip is niet mogelijk omdat er dan al een reservering is. Als alternatief tijdstip wordt 12.00 uur aangeboden. Dit vindt mevrouw de Reuver prima. Vervolgens krijgt ze de keuze om via internet te betalen en tickets te printen of op de dag zelf aan de kassa te betalen. Ze kiest voor betaling via internet.

Medewerkers van het museum bekijken periodiek de dag- en weeklijsten om de actuele stand van zaken te beoordelen. Zij zien op de reserveringsoverzichten dat op 21 juni er een verjaardagspartijtje is. Rondleider en zaalruimte is door Museumplan geheel automatisch in de reservering meegenomen. De museummedwerkers geven de relevante gegevens door aan de catering. Ter attentie wordt er een briefkaart met een afbeelding van het museum naar mevrouw de Reuver gestuurd.

Op 21 juni komt Caspar met zijn vriendjes en begeleidende ouders op bezoek en ze hebben een reuzemiddag. Alles was perfect voorbereid. De resultaten van het bezoek: tijdsduur, aantal personen, gebruikte consumpties etc. worden vastgelegd voor de evaluatie.

De medewerkers van planning en control beoordelen de kwartaalrapportages met gegevens over de bezoeken van het museum en het aantal boekingen die via internet zijn gemaakt. Zij constateren dat er sinds juni een opgaande trend is in het aantal internetboekingen en dat er een toename is in groepsbezoeken. Uit de evaluaties blijkt dat de klanten tevreden zijn over de aandacht die zij krijgen van de museummedewerkers en de zorg waarmee alles is voorbereid!

Museumplan <>

..terug naar vorige pagina